Od Zera do Kodera

Rodzice często zadają sobie pytanie – po jakim czasie moje dziecko zostanie prawdziwym programistą. Nauka programowania jest to proces ciągłej nauki, zdobywania doświadczenia i umiejętności oraz poznawania nowych technologii. Dziecko zaraz po przyjściu na świat otoczone jest nowymi technologiami, w początkowym okresie życia komputery służą głownie jako rozrywka i zabawa.

To od rodziców zależy jak pokierują zainteresowania swoich dzieci tak aby wiedziały jak

działa komputer, Internet i że programy i gry nie powstają same. W momencie gdy dziecko potrafi rozpoznawać i nazywać kształty i czynności może oswajać je z obsługą komputera.

Programowanie dla dzieci to głownie zabawa – szereg zadań które rozwijają logiczne myślenie, pokazują jak ważne jest planowanie i że w prosty sposób można zrobić coś naprawdę fajnego. Kursy programowania dla najmłodszych opracowywane są dla dzieci w wieku od 5 lat. Jest to nauka obrazkowa. Szereg prostych zadań do wykonania z nauczycielem lub rodzicami. Każde prawidłowo wykonane zadanie

nagradzane jest zazwyczaj wirtualnymi nagrodami. Zachęca to dzieci do podejmowania kolejnych wyzwań.

Programowanie dla dzieci nie odbywa się w postaci pisania kodu – jest to układanka z klocków. Dziecko przeciąga bloki które maja przypisane jakieś funkcje i łączy je właśnie w program.

Dla starszych dzieci które potrafią już płynnie czytać i znają podstawy matematyki przewidziane są kursy w których obrazkowe bloki zastąpione są już opisami słownymi. Pojawiają nowe pojęcia jak pętla, instrukcje warunkowe i zmienne. Dzięki tym elementom można już tworzyć własne gry. W których sterujemy postaciami i zdobywamy punkty. Nadal programowanie odbywa się poprzez łączenie bloków – ale w wielu kursach jest możliwość podglądu kodu programu w jednym z języków programowania. Ważne jest aby dziecko samodzielnie chciało wykorzystywać zdobyta wiedzę poznawać nowe możliwości programowania. Dzieci z takim podejściem znakomicie będą chłonąć wiedzę w kolejnych etapach nauki programowania.

Kolejny etap przewidziany dla dzieci w wieku 11-14 lat to poznanie podstaw jednego z języków programowania – zazwyczaj jest to bardzo popularny (nawet wśród dorosłych i zaawansowanych programistów) język Python, lub bardzo uniwersalny JavaScript. Kodowanie w języku programowania wymaga już dość dobrej obsługi komputera – umiejętności pisania na klawiaturze. W początkowym etapie nauki odwzorowywane są programy które były tworze w postaci blokowej. Tak aby pokazać dzieciom, że pomimo poznawania nowych narzędzi tok myślenia i planowania programy nie zmienia

się. Na etapie dziecka 13-14 letniego które poznało już podstawy programowania i rozumie jak tworzony jest program można wprowadzać nowe narzędzia programistyczne w zależności od zainteresowań.

Możemy rozwijać programowanie w języku Python , możemy rozpocząć naukę jezyka C# lub Java i tworzyć naprawdę fajne gry w środowisku Unity.

Podsumowując dziecko które rozpocznie naukę programowania i zaprzyjaźni się z komputerem już od najmłodszych lat – w wieku 13-14 lat osiągnie wiedzę informatyczną która przekazywana jest obecnie w ostatnich klasach liceum lub na pierwszym roku studiów. Nauka programowania nigdy się nie kończy, zawsze czy to przy programowaniu gry, czy też w życiu dorosłym w pracy pojawią nie nietypowe problemy, zagadki trudne lub wręcz nie możliwe do wykonania, dlatego tak ważna jest ciągła edukacja, poznawanie technologii, nowinek, możliwości nowych języków – wszystko po to aby

ułatwiać sobie i innym życie.

Wykwalifikowany Wykładowca Paweł Ziemniewicz


40 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie