Nauka programowania dla dzieci

Nieinformatyczne powody dla , których warto się uczyć programowania.


Nasze dzieci otoczone są elektroniką, komputerami, Internetem i telewizją. Jednak jeśli spytamy się ich jak to jest że taki komputer działa lub co potrzeba aby stworzyć ich ulubiona grę zaczną się schody. Programy i algorytmy otaczają nas nie tylko w postaci narzędzi informatycznych , nie tylko w postaci kodu w niezrozumiałym języku i miliardów danych przetwarzanych przez komputery. Programy i algorytmy to właściwie wszystko co nas otacza. Przy pomocy kilku podstawowych pojęć możemy opisać drogę z domu do szkoły. Użyjmy tylko słów IDZ, STÓJ, SKREĆ W PRAWO , SKREĆ W LEWO. Nie musimy znać Javy, Pythona, PHP, czy innych języków programowania aby stworzyć prosty program. Programowanie to nauka logicznego myślenia, kreatywności, sprytu, dostrzegania zależności, przewidywania i ciągłego doskonalenia się.

Dzieci ucząc się programowania łatwiej rozumieją zasady działania dzisiejszego świata, łatwiej też jest im zaplanować jakieś działania, łatwiej opisywać zauważone zdarzenia. Programowanie to także bardzo wielkie wsparcie w nauce – dzieci które rozpoczynają swoją przygodę z programowaniem widzą w praktyce czym są ułamki , czym są kąty, jak prawidłowo zapisywać działania.

Po praktycznym kursie programowania dzieci zaczynają już intuicyjnie wykorzystywać zdobyta wiedzę. Widzą że do rozwiązania może prowadzić wiele dróg i to od nich zależy która wybiorą – zadaniem nauczyciela jest pomoc w zrozumieniu dlaczego jedna droga jest lepsza o innej. Rozwija to kreatywność i pomysłowość. Dzieci potrafiące kodować wyrażają dużą chęć rozwoju – często nie wystarczają im znane gry – chce stworzyć coś nowego – własnego.

Programowanie uczy cierpliwości, często jest nauką na błędach, pokazuje że popełnianie błędów jest rzeczą ludzką. Cierpliwość i opanowanie i chęć rozwiązania problemu to bardzo pożądane umiejętności u programistów. Nie znam programisty który napisał program od początku do końca i nie popełnił przy tym błędu. Szukanie błędów wymaga cierpliwości, spostrzegawczości, umiejętności lodzonego myślenia, wyciągania wniosków i spostrzegania zależności. Będąc młodym programistą często zarywałem noce by znaleźć błąd. Uczy to że błędy to nic złego , można je poprawić, trzeba tylko wciągnąć wnioski spróbować jeszcze raz ,a później już czeka tylko ogromną satysfakcja która popycha do dalszego rozwoju


Podsumowując – programowanie to nie tylko komputer i setki linii kodu. To rozwój dziecka, nauka zasad, schematów działania, sposobów rozwiązywania problemów, planowania i cierpliwości. Te cechy wzmacniają osobowość młodego człowieka, zapewniają mu poczucie pewności w świecie rzeczywistym jak i w tym wirtualnym. Programowanie uczy także współpracy – dziecko szybko zauważy że szybciej i lepiej wykonana zadanie jeśli wykona je wspólnie z kolegami. Nauka zasad programowania może rozpocząć się nawet w wieku 4-5 lat , z czasem gdy dziecko uczy się czytać i pisać oraz poznaje podstawy matematyki jest mu znacznie łatwiej i intuicyjnej rozwijać się i poznawać świat.


Wykwalifikowany Wykładowca

Paweł Ziemniewicz




33 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie