Edukacja zdalna w czasie pandemii

Zaktualizowano: kwi 9

Pandemia koronawirusa i wprowadzenie w związku z tym wielu ograniczeń i zmian funkcjonowania społeczeństwa jest widoczne bardzo mocno systemie edukacji. Wprowadzenie wielu ograniczeń oraz zmian funkcjonowania szkół spowodowało w efekcie zamknięcie szkół i przejście uczniów i nauczycieli w tryb nauki zdalnej. Nowy, nigdy wcześniej nie testowany tryb nauki zdalnej jest zarówno dla dzieci jaki nauczycieli wielkim wyzwaniem. Był i jest to proces który ciągle ewaluuje, wymaga od nauczycieli wyjątkowej pomysłowości a także poznawania zupełnie nowych narzędzi edukacyjnych. Od dzieci wymaga jeszcze większej samodyscypliny, skupienia i często nadzoru rodziców. Dla rodziców jest to okres wzmożonej uwagi, wsparcia i czasami dodatkowych wydatków na zakup sprzętu. Dla szkół to także nowe wyzwanie – opracowanie nowej metod nauczania, wybór narzędzi i programów do lekcji online, a także zapewnienie bezpieczeństwa w sieci. Dużym problemem przy rozpoczęciu nauki zdalnej było zapewnienie równego dostępu do komputerów i Internetu dla wszystkich uczniów i nauczycieli. Szczególny problem pojawiał się w rodzinach wielodzietnych gdzie z nauki zdalnej musi korzystać 2 lub więcej dzieci. W takim przypadku każde z dzieci powinno być wyposażone w komputer/laptop. Wymaga to dodatkowych wydatków na sprzęt lub wypożyczenie sprzętu komputerowego ze szkoły. Ważnym aspektem jest zapewnienie dostępu do internetu – w tym przypadku wyraźnie zarysowały się obszary wykluczone – w których dostęp jest bardzo słaby lub niemożliwy. Edukacja zdalna jest także dużym obciążeniem psychicznym dla dzieci, które muszą przez 5-7 godzin dziennie siedzieć przed monitorem. Dzieci poprzez izolacje nie mają kontaktu osobistego z kolegami i koleżankami ze szkoły, nadrabiają to na rozmowach na czatach. Każda nowa sytuacja jest jednocześnie impulsem do szukania nowych niestandardowych rozwiązań. Zdarza się że dzieci wyłączają kamerki, zasłaniają je tak aby obraz był rozmyty, w czasie zajęć zajmują się np. rozmowami z kolegami lub grami. Innym problemem jest sprawdzenie wiedzy podczas sprawdzianów, pytań, zaliczeń. Zdarzają się dość często przypadki że rodzice „podpowiadają zza monitora”, dzieci także wyszukują odpowiedzi w Internecie lub ustalają odpowiedzi między sobą. W związku z tym wyniki ze sprawdzianów i egzaminów w tym roku są wyjątkowo dobre i wyrównane. Przykładem może być konkurs matematyczny Kangur – w roku 2019 (przed pandemią) – w grupie klas 1-3 wszystkie zadania bezbłędnie rozwiązało tylko 8 uczniów. W edycji 2020 – realizowanej w systemie zdalnym takich dzieci było już…. ponad 3000. Podsumowując edukacja zdalna w czasie pandemii jest wielkim wyzwaniem zarówno technologicznym jak i organizacyjnym dla wszystkich zaangażowanych w naukę. Przed nami jeszcze sporo wyzwań aby nauka dawała dobre efekty, aby nauczyciele i dzieci były wyposażone dobry sprzęt do nauki i przede wszystkim aby tak zaplanować i zorganizować zajęcia aby dzieci nie nudziły się i kombinowały, a przyswajały wiedzę w ciekawy i nowoczesny sposób. Wykwalifikowany Wykładowca Paweł Ziemniewicz



20 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie