Cenne wskazówki

Praktyczne wskazówki dla rodziców, których dzieci uczą się programowania.




Dzieci które zaczynają przygodę z programowanie nie koniecznie musza mieć rodziców

informatyków. Zasady na których oparte jest programowanie często możemy odnaleźć w naszym otoczeniu.

- Programowanie bez komputera – dla małych dzieci ale nawet dla tych które już uczą się

programowania ważna sprawą jest pokazania zasad funkcjonujących w informatyce na tym co nas otacza. Spróbujcie aby dziecko stworzyło na kartce przy pomocy strzałek program dla robota który musi dojść z domu do szkoły. Warto też pokazywać że różne czynności można rozbijać na jeszcze drobniejsze. Np. wsiadanie do samochodu – dla nas prosta czynność – ale robot lub komputer nie zrozumie tego – trzeba opisać tą czynność w jak najdrobniejszych szczegółach np. podejdź do samochodu, otwórz drzwi tylne lewe za klamkę, ciągnąc je do siebie, przejdź w miejsce gdzie otworzyły

się drzwi, stań tyłem, usiądź, wsuń nogi i obróć się do przodu, zamknij drzwi wyciągając prawą rękę i ciągnąc drzwi za rączkę, użyj siły aby zatrzasnąć drzwi.

- Zainteresowanie – ważne jest aby rodzice interesowali się postępem nauki programowania – dziecko z wielką ekscytacją potrafi opowiadać o nowo zdobytych umiejętnościach (chociażby była to tylko migająca kropka). Niech dziecko samo na swoim komputerze w domu zaprezentuje zdobytą wiedzę.

- Motywacja – dziecko gdy rozpoczyna naukę programowania bardzo chcę stworzyć jakąś swoją grę lub program – jednak nie ma jeszcze wystarczająco dużo wiedzy. Nie pozwólmy aby dziecko zniechęciło się i poddało. Pokażmy mu że już coraz więcej potrafi zrobić. Chwalmy je za sukcesy. Wytłumaczmy także dziecku że tworzenie gry , czy programu nie trwa 10 min – ale jest to często proces który zajmuje kilka tygodni. Podczas kursów programowania często występuje system nagród.

Np. dzieci otrzymują wirtualne dyplomy, zbierają wirtualne monety/gwiazdki za które mogą urządzić swój wirtualny pokój.

- Cierpliwość – i jeszcze raz cierpliwość – Z własnego doświadczenia wiem jest to cecha bardzo ważna u programistów. Tworząc programy popełniamy błędy (nie znam osobiście informatyka których nigdy nie robił błędów przy tworzeniu programów) – błędami mogą być źle zapisane polecenia, brak średnika, niezamknięty cudzysłów, lub błędy logiczne które odkrywane są dopiero po uruchomieniu programu. Dlatego ważne aby od początku nauki programowania oswajać dzieci z tym że program

który z takim trudem stworzyli może nie zadziała od razu tak jak tego chcą. Muszą poświęcić trochę czasu na poszukanie błędów, rozwiązanie zagadek programistycznych lub też np. poczytać o pewnych rozwiązaniach i dostosować je do swoich potrzeb. Radość dziecka po odkryciu błędów i po tym jak program/gra będzie działa - jest naprawdę wielka.

- Pomysłowość – Dajmy możliwość dziecku aby poznało różne gry, motywujmy go do tego aby nie grało non stop w jedną ulubiona grę, ale pokażmy mu np. gry z naszego dzieciństwa. Wiele gier w które my jako rodzice graliśmy w dzieciństwie , wcale się nie zestarzało – zmieniła się tylko grafika i oprawa. Dzięki temu nasze dziecko poszerza swoje horyzonty i rozwija pomysłowość. Znam wielu uczniów którzy rozwijali podstawowe wersje gier (np. Flappy Bird) o własne zasady które zaczerpnęli

właśnie z innych gier. Pomimo tego iż nadal bohaterem jest Flappy Bird to jest już zupełnie nowa gra.

Pamiętajcie!

Rodzice nie musza znać się na programowaniu, ważne aby potrafili zainteresować się tym co robi ich dziecko, motywowali je do rozwoju , uczyli cierpliwości i wspierali w jego pomysłach. Dzięki temu dzieci jeszcze łatwiej i chętniej będą tworzyć własne gry i programy.


Wykwalifikowany Wykładowca Paweł Ziemniewicz

16 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie